Grijze muis, of “spot on”
bij je doelgroep?
Doelgroep kiezen = gerichter aanbod = je spreekt meer aan
Veel ondernemers vinden het lastig om een duidelijke doelgroep te kiezen. Ze zeggen: “Ja, maar mijn dienst / product is eigenlijk voor iedereen van belang. Als ik me op een specifieke groep richt, voelen anderen zich niet meer aangesproken en ik kan iedere klant goed gebruiken.”
Maar het kiezen van een duidelijk omschreven doelgroep voor jouw onderneming is juist wel slim en kan de effectiviteit van je marketing inspanningen veel groter maken. Als je zelf niet weet voor wie jouw product of dienst bedoeld is, zal bijna niemand zich aangesproken voelen. Als je teveel verschillende klanten wil bedienen, wordt je een grijze muis en val je niet meer op, klanten weten niet waarom ze bij jou moeten zijn.
Hoe scherper je voor ogen hebt hoe jouw belangrijkste klanten er uit zien, hoe groter de kans dat je product en je communicatie aansluit bij je klanten.
20% van je klanten zorgen voor 80% van je omzet
TIP: Baken je doelgroep af. Bedenk welke groep klanten het grootste of meest waardevol is, of welke klantengroep jouw favoriet is en hoe je die kunt laten groeien. Denk hierbij aan de 20/80 regel; grofweg is het zo dat 20% van je klanten 80% van je omzet genereert, terwijl de andere 80% maar 20% in het laatje brengt. Als je daarvan bewust bent, kun je betere afwegingen maken bij de inzet van je middellen en je focus.
Zie je klant als een echt persoon voor je
Probeer een korte omschrijving van 2 of 3 regels te maken van jouw ideale klant;
*Man / vrouw? *Leeftijdscategorie? *Wat voor opleiding? *woongebied?
Het is ook belangrijk om te omschrijven wat ze waarderen, wat voor interesses ze hebben.
Waarvoor komen de klanten die je wilt aantrekken naar jouw en wat waarderen ze aan jou? Gaat het om prijs, service, goede relatie, locatie…?
Hoe beter je weet wie je belangrijkste doelgroep is en wat deze wenst, hoe beter je in staat bent in te spelen op hun wensen, en content kunt maken die aansluit bij wat zij belangrijk vinden.
Vind je het lastig een goede doelgroep omschrijving te maken?
Ik kan je helpen met de analyse van je doelgroep, en het maken van een persona.
Mail me of bel me op 0624097566.